Saopštenja

Otvoreno pismo predsjednicima države, Skupštine i Vlade

Sindikat medija Crne Gore je duboko zabrinut zbog ekonomskog i političkog ambijenta u kojem je poslovanje medija sve teže, a broj onih koji gube radna mjesta svakim danom sve veći. Samo tokom protekle tri godine u crnogorskim medijima bez posla je ostalo oko 500 zaposlenih, u stečaj su otišle dvije televizije i jedan dnevni list. Takođe, u ne malom broju lokalnih i nacionalnih medija zaposleni mjesecima ne primaju zarade, dok su u pojedinima najavljena otpuštanja radnika i smanjenja zarada.

Strahujemo da to nije kraj mukama ovdašnjih medija i da će ukoliko se nastavi ovakva situacija, gdje Vlada ne samo da nema sluha za podsticaj
medijskog pluralizma i sloboda, nego nerijetko nezakonito ili neprincipijelno utiče na medijsko tržište, mnogim lokalnim i nacionalnim medijima prijetiti, u krajnjem, i gašenje. To će ne samo uticati na kvalitet informisanja crnogorskih građana, nego i na ekonomsku i socijalnu situaciju u državi, pa i na imidž crnogorske Vlade.

Smatramo da medijska djelatnost treba da ima makar isti tretman kao metalska, građevinska, turistička ili nautička industrija koje su proteklih godina pomagane milionima eura iz državnog budžeta, a koje su podsticane različitim mjerama, smanjenjem poreza i drugih dažbina. Zato tražimo da Vlada hitno razmotri mjere kojima može pomoći medijsku djelatnost, kao što je ukidanje poreza na dodatu vrijednost (PDV) od 7 odsto na štampu i knjige. Takve mjere već su preduzele brojne evropske zemlje poput Belgije, Danske, Velike Britanije. U drugim evropskim zemljama, poput Francuske, taj porez je simboličan i iznosi tek jedan ili dva odsto.

Pozivamo Vladu da u komunikaciji sa Agencijom za elektronske medije, dodatno smanji iznos naknada za frekvencije elektronskim medijima.
Svjesni smo da su ove naknade posljednjih godina nekoliko puta smanjivane ali one i dalje predstavljaju veliki teret za medije, zbog čega je prošle godine čak i isključeno s predajnika nekoliko radijskih i televizijskih stanica. Mediji su prinuđeni da plaćaju ove naknade i druge dažbine, što se u krajnjem preslikava na zaposlene i njihov status. Jedan od načina da se te dažbine smanje, a koji svakako treba razmotriti, je i mogućnost koja je nekada postajala da se ti iznosi i naknade mogu platiti emitovanjem društveno korisnih programa, spotova i reklama.

Sindikat medija ukazuje i traži da se prekine s dosadašnjom opasnom praksom Vlade i državnih institucija da samo pojedine medije favorizuje kroz poslove reklamiranja i zakupa medijskog prostora.

Tražićemo da se u ovu akciju uključe i udruženja poslodavaca, opštine vlasnice lokalnih medija, Evropska komisija i predstavnici ambasada.

Smatramo da bi građane, ali i državni budžet, mnogo više koštala nova gašenja medija i zatvaranja nekoliko desetina ili stotina radnih mjesta, nego što bi državne finansije koštale ove mjere. Sindikat medija će insistirati da se te mjere uvedu, kroz incijative nadležnim institucijama ali i na druge legitimne načine. Ukoliko bi država prihvatila ove ili slične mjere Sindikat bi tražio od poslodavaca da korist od njih imaju zaposleni, tako što bi se zaustavila otpuštanja i smanjivanja zarada i regulisao na zakonu zasnovan radni odnos za one kolege koje ta prava nemaju.

Glavni odbor Sindikata medija

Možda vam se dopadne

Više iz:Saopštenja

Komentari su onemogućeni.